De coronacrisis: het begin van de ondergang of bron van nieuwe ideeën?
Wist jij dat Shakespeare King Lear uit z’n veer toverde toen hij in 1606 vanwege de pestepidemie in quarantaine moest? Op z’n minst interessant. Daarom jagen wij de coronacrisis aan met een half glaasje vol en leidt de huidige intelligente lockdown wellicht juist tot legendarische, creatieve ‘inside’ the box hoogstandjes.
Het glas halfvol
Natuurlijk is het voor iedereen wennen dat dagelijkse routines en gebruikelijke werkzaamheden wegvallen. En de financiële domper ten gevolge van deze abrupte verandering is ronduit balen, begrijp ons niet verkeerd. Maar we moeten er met z’n allen het beste van maken. Zo koken restaurants de sterren van de hemel voor een culinair thuismaal, zetten bedrijven productieketens in voor coronamateriaal en gooien hotels de kamers open als daklozen opvang. Voor ons resulteert deze periode in nieuwe plannen en heel veel inspirerende verhalen. Dat King Lear-weetje ontketende namelijk de Shakespeare in ons.
Zoek inspiratie en gij zult vinden
Ga niet stilzitten! Klinkt tegenstrijdig nu je vaak niet verder komt dan een geïmproviseerde thuiskantoor. Maar daag jezelf elke dag uit. Zoek bijvoorbeeld naar interessante onderwerpen, inhakers of mogelijkheden voor jezelf en/of bedrijf. Shakespeare bestudeerde de Bijbel en putte ook veel inspiratie uit de Griekse en Romeinse geschiedenis. Blijf daarnaast in contact met anderen, of richt net als William een gezelschap op met creatieve vrienden. Uiteraard met gepaste afstand.
Menselijkheid werkt geheid
Thema’s als liefde, relaties, machtsverhoudingen, sociaal onrecht en de natuur zijn altijd actueel. Ook Shakespeare wist dit als geen ander. Zijn personages beleefden emoties als haat, wraak en verdriet. Zo vormen zijn verhalen dus geen ongenaakbare wereld op zichzelf, ze zijn de wereld. Gebruik dat gegeven voor jouw bedrijf! Hoe? Blijf dicht bij jezelf en speel in op actualiteit. Dit wekt herkenning op, waardoor het raakt en boeit.
Kleur buiten de lijntjes
Tradities zijn er om te breken, aldus Shakespeare. Zijn rijke woordenschat – inclusief zelfverzonnen woorden – maakte hem aanvoerder van een taalrevolutie. Zeker onzekere tijden nodigen uit om buiten de lijntjes te kleuren en op zoek te gaan naar jouw innerlijke taalvirtuoos. Wees creatief, denk zonder kaders en durf buiten je comfort zone te gaan. ‘Geen tijd’ is in ieder geval geen excuus!
Wie (niet) schrijft die blijft
Iedereen kan tijdens deze lockdown wat met Williams visie. Ook wanneer je niet professioneel schrijft of je geen urgentie voelt een literair meesterwerk te tikken. Het gaat er namelijk om dat we positief blijven. Dus denk in mogelijkheden, niet in beperkingen en zoek naar alternatieven die jou op de kaart zetten. Invloed uitoefenen kan met meer dan alleen geschreven woorden.